Masz już pomysł na stronę internetową i zastanawiasz się, w jaki sposób go zrealizować? Przeczytaj poniżej jak w zależności od Twoich potrzeb dostosować technologie oraz wybór odpowiedniego wykonawcy.
Portal, aplikacja lub serwis internetowy
Jest to charakterystyczny typ strony internetowej najczęściej z możliwością logowania użytkowników, rejestracji oraz przetwarzania danych (jak wyszukiwarka, wyświetlanie ogłoszeni, system płatności). Jako przykład możemy przytoczyć takie strony jak Instagram, OLX, OTOMOTO, czy Airbnb.
Ze względu na ich wyjątkowy charakter, kwestie bezpieczeństwa, dużą liczbę użytkowników i danych najlepiej wybrać technologie takie jak Django, Flask, React, Bootstrap, Nodes, Laravel. Ich użycie zapewnia bardzo stabline podstawy pod wiele złożonych funkcji oraz dużą liczbę zmiennych. Powstały w nich również tak popularne rozwiązania jak Instagram, YouTube, Spotify, Facebook czy poczta Gmail. Dużym plusem jest "elastyczność", a także możliwość niedrogiej i szybkiej rozbudowy o nowe opcje.
Zastanawiasz się dlaczego wybór pada na języki programowania a nie popularne CMS?
To bardzo proste, jeżeli korzystamy z gotowego CMS jak WordPress, WIX, czy Jomla obracamy się najczęściej w sztywnych ramach, które uniemożliwiają dodanie wielu funkcji (często wpływające na to, że to właśnie nasza strona będzie wstanie wybić się na tle konkurencji), kwestie bezpieczeństwa są na dużo wyższym poziomie, nie ma konieczności aktualizacji wtyczek gdyż wszystko jest tworzone indywidualnie do potrzeb klienta, a także nie musimy się obawiać że po aktualizacji CMS nasza strona przestanie działać. Pomijając wiele innych czynników jak lepszy czas ładowania, znacznie wydajniejsze wykorzystanie serwera, lepsze parametry SEO, możliwość utworzenia zadań okresowych Celery (wykonywanych w tle), lepszy dostęp do monitorowania błędów i nadużyć, lepsze przetwarzanie danych.
Dlatego również, gdy odwiedzimy popularne serwisy z ofertami pracy jak pracuj.pl możemy zauważyć, że firmy typu OTOMOTO, OLX, Allegro, Airbnb szukają programistów Python, PHP, Java a nie dużo tańszych pod kątem roboczogodziny np. WordPress Developerów. Stworzenie portalu lub aplikacji webowej z większą liczbą użytkowników w oparciu o gotowe CMS jest po prostu niemożliwe, lub skrajnie nieopłacalne.
Co zatem wybrać na strone wizytówkę?
Dla stron wizerunkowych (wizytówek) wybór jest już dużo prostszy. W tym miejscu ogranicza nas praktycznie jedynie budżet. Jeżeli nasza firma dopiero rozpoczyna działalność i liczy się dla nas każda złotówka znajdziemy różnego rodzaju kreatory typu WIX, BIGCOMMERCE, SQUARE ONLINE gdzie koszt stworzenia strony jest praktycznie darmowy natomiast utrzymanie wacha się w przedziale średnio od 0 do 200 PLN miesięcznie. Niskim kosztem możemy również wykonać stronę wizytówkę w oparciu o Jomla lub WordPress (najczęściej od 1 do 3-4 tys. PLN.), w drugim przypadku koszty utrzymania są na ogół niższe oraz w takiej sytuacji tego typu technologie w pełni spełniają swoje wymagania.
Jeżeli nasze oczekiwania są inne, strona powinna posiadać na przykład unikalny system rezerwacji miejsc, logowanie, rejestracje lub złożone funkcje rekomendowanym wyborem będzie użycie języka programowania. Więcej pisaliśmy o tym w pierwszych akapitach tego artykułu.
Sklep internetowy
Jeżeli jesteśmy zainteresowani postawieniem sklepu internetowego nasz wybór jest również bardzo szeroki. Możemy wykonać go w technologi typu Shopify, Wix, BigCommerce, WordPres, Jomla itp. Warto dostosować wybór do liczby użytkowników jaką szacujemy, naszego asortymentu oraz przyszłej strategi marketingowej.
Zwróć również uwagę, jakie są pobierane opłaty miesięczne za jego utrzymanie, od sprzedanych produktów lub jeżeli wykonujesz go w oparciu o WordPress koszty wtyczek oraz ceny aktualizacji.
Ile to tak naprawdę wszystko kosztuje?
O ile koszt internetowej strony internetowej typu OnePage/informacyjnej (wynosi od od 1 do 3-4 tys. netto) lub prostego sklepu internetowego ( od 2-3 tys. do 5-6 tys. netto) jest stosunkowo prosty, a cennik z gotowych platform możemy łatwo sprawdzić, o tyle wycena portalu jest bardziej złożona (należy zaznaczyć, że są również bardzo duże sklepy lub piękne strony informacyjne, których ceny wykonania z pewnością były dużo wyższe, lecz taki budżet powinien w zupełności wystarczyć dla większości firmy na start).
Jaki jest koszt portalu, serwisu lub aplikacji?
Cena najczęściej rozpoczyna się już od 20 tys. PLN a jego górne widełki są praktycznie nieograniczone. Skąd taka różnica, otórz nasz portal może na przykład być prostą stronę z możliwością dodawania ogłoszeń i ich wyszukiwania, a także bardzo złożonym systemem przetwarzającym duże zbiory danych przy użyciu narzędzi z obszaru uczenia maszynowego.
Jak wybrać wykonawcę?
Sprawdźmy dokładnie opinie o firmie, poprośmy o zaprezentowanie działających już projektów (pamiętaj, że od przedstawienia ładnych stron wizytówek do działającej aplikacji lub portalu jest naprawdę daleka droga) oraz dokładnie czytaj umowę.
Uważaj na pułapki, freelancer często mimo dużo niższej ceny po pojawieniu się pierwszych błędów może zapaść się pod ziemie (co naprawdę nie jest rzadkością), a firma specjalizująca w wyłącznie stronach wizytówkach lub WordPress, owszem jest wstanie zrobić strone ładną stronę lub sklep, natomiast często jej umiejętności techniczne są ograniczone. Znajdź najlepiej Software Hause, gdyż tego typu zadanie w 90% jest wykonywane przez programistów.
Będzie nam również bardzo miło, jeżeli zgłosisz się do ze swoim projektem :)!